Nowadays, needs
for forest and raw wood materials has been increasing with the economic
developments of the societies. But, the forest areas have been decreasing
because of the pressures of the societies on forest especially in developing
countries. In such regions, forest areas were on high mountainous areas. This
situation is the same in Turkey, especially east Black Sea region. In Turkey,
forest roads are still B forms of secondary roads. The wide of these roads are
minimum 4 meters, generally minimum curve radius of them are 10 meters, and
some times less then that. These roads do not have pavement and maintenance
works were not made there too. And these roads are not suitable for transportation
with truck-trailer. The transhipment problems form a typical example of the
linear programming method. When this method applied, as well as solving
transportation problems, distribution problems are solved related to transhipment.
Günümüzde; toplumların ekonomik gelişmelerine paralel olarak orman ve
odun hammaddesine olan talep giderek artmaktadır. Buna karşılık,
özellikle gelişmekte olan ülkelerde toplumun orman üzerindeki baskıları
sonucu, orman alanları giderek azalmaktadır. Ülkemizde ve özellikle Doğu
Karadeniz Bölgesindeki ormanlar için benzer durum söz konusudur.
Türkiye’deki orman yolları, B tipi tali orman yolu niteliğinde
genişliği 4 m, minimum kurp yarıçapları genellikle 10 m ya da daha az ve
üst yapısı yetersizdir. Ayrıca bakım çalışmaları da yapılmamıştır. Bu
yollar verimli ve kaliteli düzeyde kamyon-treyler nakliyatı için uygun
olmaktan uzaktır. Transport problemleri, Doğrusal Programlamanın tipik
bir uygulama alanını oluşturur. Metodun uygulanması ile Transport
Probleminin çözümlenmesi sağlanmakla birlikte, probleme ilişkin bir çok
dağıtım sorunları da çözüme kavuşturulur.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Eski Sayılar |
Authors | |
Publication Date | March 18, 2011 |
Published in Issue | Year 2001Volume: 2 Issue: 1 |