The environment not only contributes positively to children's creativity and development, but also provides them with a fun-filled environment and gives them the excitement and responsibility of taking care of the environment. Environmental literacy is a very important issue in environmental protection and child development. The proliferation of nature-based schools is a good example in this context. However, not all individuals receive education in this context. The aim of this study is to measure children's reactions to behaviors such as environmental knowledge, environmental problems, solutions to these problems, knowledge about nature, attitudes towards the environment, fears arising from environmental problems, restlessness, value judgments and readiness to solve environmental problems, physical behaviors observed in the field, and how children evaluate the elements that provide space and equipment in the environment they are in for play while playing in an environment where they are in touch with nature. In this context, Emirgan Park, one of the most important parks of Istanbul, with its natural richness and many different children's playgrounds, was selected as a sample area. A survey was conducted with children in Emirgan Park. The sample size was taken as 100 in the survey study in which the respondents were randomly selected and conducted with the interview technique. As a result of the research, it was determined that in order to increase environmental literacy, it is important to gain habits such as perceiving the environment in all aspects and developing thinking, and that it would be useful to use different educational environments and methods besides schools for children to gain experience.
Çevre, çocukların yaratıcılığında ve gelişiminde olumlu katkılar sağlamasının yanında onlara eğlence dolu bir ortam oluşturması ile çocuklara çevreye sahip çıkmanın heyecanını ve sorumluluğunu yaşatır. Çevre okuryazarlığı, çevrenin korunması ve çocuğun gelişiminde oldukça önemli bir konudur. Doğa temelli okulların çoğalması bu kapsamda iyi bir örnektir. Ancak her birey bu kapsamda eğitim almamaktadır. Bu çalışmada amaç çocukların doğa ile iç içe oldukları bir ortamda oynarken çevre okuryazarlığı bileşenleri olarak kabul edilen çevre bilgisi, çevreye ait sorunlar, bu sorunlara aranan çözüm yolları, doğa hakkındaki bilgileri, çevreye yönelik tutumları, çevre sorunlarından kaynaklanan korkuları, huzursuzlukları, değer yargıları ve çevre sorunlarının çözümüne hazır olma gibi davranışlara verdiği tepkileri, alanda gözlemlenen fiziksel davranışları, çocukların oyunu için bulundukları ortamda mekân ve donatı sağlayan unsurlarını nasıl değerlendirdiklerinin ölçülmesidir. Bu kapsamda, İstanbul’un en önemli parklarından biri olan doğal zenginliği ve içinde birçok farklı çocuk oyun alanları barındıran Emirgan Parkı örnek alan seçilmiştir. Emirgan Parkı’nda çocuklarla anket çalışması yapılmıştır. Yanıt veren kişilerin rasgele seçildiği ve karşılıklı görüşme tekniği ile yürütülen anket çalışmasında, örneklem büyüklüğü 100 olarak alınmıştır. Araştırma sonucunda çevre okuryazarlığının artması için çevreyi bütün yönleriyle algılama ve düşünce geliştirme gibi alışkanlıklar kazandırmanın öneminin büyük olduğu, çocukların deneyim kazanması için okulların yanında farklı eğitim ortamları ve yöntemlerinin kullanılmasının yararlı olacağı saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Landscape Planning, Landscape Design, Landscape Architecture (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors |
|
Publication Date | October 15, 2023 |
Acceptance Date | October 10, 2023 |
Published in Issue | Year 2023Volume: 24 Issue: 2 |