Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 3, 357 - 363, 30.09.2019

Öz

Kaynakça

  • 1. Düzenli, T., Yılmaz, S. and Alpak, E. M. “Peyzaj Mimarlığı Eğitiminde Bir Tasarım Yaklaşımı: Doğal Örüntülerden Esinlenme”. SED Sanat ve Eğitim Dergisi, Cilt 6, Sayı 1, 21-35. (2018).
  • 2. Düzenli, T., Alpak, E. M. and Özkan, D. G. “Transition from Intangible to Tangible in Landscape Architecture Basic Design Course”. European Online Journal of Natural and Social Sciences, 6(4): 516-525. (2017).3. Batmaz, S.K. “Tasarımda çeşitlenme sağlayan yöntemlerin günümüz mekan uygulamaları üzerinde incelenmesi”. Doctoral dissertation, İstanbul Kültür Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Anabilim Dalı. (2013).4. Achim, M. “Computational Morphogenesis: Integral Form Generation and Materialization Processes”. In Proceedings of the 3rd International ASCAAD Conference on Em’body’ing Virtual Architecture. (2007).5. Petruccioli, A. and Kütükçüoğlu, B. “Bellek yitiminin ardından: Akdeniz İslam kent dokusunun öğrettikleri”. Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları. (2008).6. Welsh R.P. “Theo Van Doesburg and Geometric Abstraction”. In: Bulhof F. (eds) Nijhoff, Van Ostaijen, “De Stijl”. Springer, Dordrecht. (1976).7. Turuthan, U. T. “Tasarlama Faaliyeti ve Tasarımcı Nitelikleri Üzerine Bir İnceleme”. Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon. (1987).8. Bilir, S. “Mekân Tasarımında Kavram Geliştirme Sürecine Analitik Bir Yaklaşım”. Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.iç Mimarlık Ve Çevre Tasarımı Ana Sanat Dalı.iç Mimarlık Sanat Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Ankara. (2013).9. Öymen Gür, Ş. “Mimaride Taklit Geleneği”, Mimarlık 333, Ocak-Şubat, (2007).10. Wolf, F. “The Tree Pleasures of Mimasis According to Aristotle’s Poetics”, Derleyen B. Bensaude-Vincent, “Artifical and the Natural: An Evolving Polarity”, Cambridge, (2007).
  • 11. Arslan Selçuk, S. and Gönenç Sorguç, A. “Mimarlık Tasarımı Paradigmasında Biomimesis’in Etkisi”, Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 22(2): 451–459. (2007).12. Öztürk, Ö. B. and Arayıcı, O. “Tasarım Eğitimi Kapsamında Bir Yöntem Önerisi: İmgesel Aritmetik”. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications 27-29 April, Antalya. (2011).13. Fer, S. “Modüler Program Yaklaşımı ve Bir Öneri”. Milli Eğitim Dergisi, 147: 21-37, ISSN 1301-7669. (2000).14. Bums, M. “About Teaching Mathematics. A K-8 Resource.” (2nd ed.) Sausalito, Califomia: Matlı Solutions Publication. (2000).15. Childs, K.M. “An Investigation of the Role of Patterns in Developing Algebraic Thinking”. Doktora Tezi, Texas A&M University. (1995).

MODULAR SYSTEM APPROACH IN DESIGN EDUCATION

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 3, 357 - 363, 30.09.2019

Öz

 



Contemporary users expect portable, flexible, environment- and
user-friendly, flexible designs. In order to meet these expectations, the
design forms should be organic, ecological, alive, dynamic, flexible, adaptable,
versalite, and portable. Thus, the concepts such as digital and smart
architecture were introduced. Therefore, formation of natural material and the
harmony in nature are the inspirations for design. Nature has a unique system,
which is comprised of modules. Inspiration from the nature could help creation
of a system in design education using modules, facilitating the design process
for the students. Thus, the modular design process, which involves the adoption
of modular design approach in landscape architecture education, was discussed
in the present study. The analysis of the modules is important for these types
of design. Thus, the present study addressed the concepts of inspiration from
the nature and modular design within the context of “Architectural Design and
Project Course”, which is one of the 2nd semester courses at Karadeniz
Technical University, Landscape Architecture Department. The study material
included models titled “urban objects” constructed in the above-mentioned
course. In the application section, the models of 4 students were selected by
the researchers and evaluated based on the research process (natural examples)
and creative product (model) aspects. In conclusion, it was determined that the
creation of design forms and spatial construct by students were facilitated in
this design education that adopted the nature inspired modular approach.

Kaynakça

  • 1. Düzenli, T., Yılmaz, S. and Alpak, E. M. “Peyzaj Mimarlığı Eğitiminde Bir Tasarım Yaklaşımı: Doğal Örüntülerden Esinlenme”. SED Sanat ve Eğitim Dergisi, Cilt 6, Sayı 1, 21-35. (2018).
  • 2. Düzenli, T., Alpak, E. M. and Özkan, D. G. “Transition from Intangible to Tangible in Landscape Architecture Basic Design Course”. European Online Journal of Natural and Social Sciences, 6(4): 516-525. (2017).3. Batmaz, S.K. “Tasarımda çeşitlenme sağlayan yöntemlerin günümüz mekan uygulamaları üzerinde incelenmesi”. Doctoral dissertation, İstanbul Kültür Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Anabilim Dalı. (2013).4. Achim, M. “Computational Morphogenesis: Integral Form Generation and Materialization Processes”. In Proceedings of the 3rd International ASCAAD Conference on Em’body’ing Virtual Architecture. (2007).5. Petruccioli, A. and Kütükçüoğlu, B. “Bellek yitiminin ardından: Akdeniz İslam kent dokusunun öğrettikleri”. Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları. (2008).6. Welsh R.P. “Theo Van Doesburg and Geometric Abstraction”. In: Bulhof F. (eds) Nijhoff, Van Ostaijen, “De Stijl”. Springer, Dordrecht. (1976).7. Turuthan, U. T. “Tasarlama Faaliyeti ve Tasarımcı Nitelikleri Üzerine Bir İnceleme”. Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon. (1987).8. Bilir, S. “Mekân Tasarımında Kavram Geliştirme Sürecine Analitik Bir Yaklaşım”. Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.iç Mimarlık Ve Çevre Tasarımı Ana Sanat Dalı.iç Mimarlık Sanat Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Ankara. (2013).9. Öymen Gür, Ş. “Mimaride Taklit Geleneği”, Mimarlık 333, Ocak-Şubat, (2007).10. Wolf, F. “The Tree Pleasures of Mimasis According to Aristotle’s Poetics”, Derleyen B. Bensaude-Vincent, “Artifical and the Natural: An Evolving Polarity”, Cambridge, (2007).
  • 11. Arslan Selçuk, S. and Gönenç Sorguç, A. “Mimarlık Tasarımı Paradigmasında Biomimesis’in Etkisi”, Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 22(2): 451–459. (2007).12. Öztürk, Ö. B. and Arayıcı, O. “Tasarım Eğitimi Kapsamında Bir Yöntem Önerisi: İmgesel Aritmetik”. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications 27-29 April, Antalya. (2011).13. Fer, S. “Modüler Program Yaklaşımı ve Bir Öneri”. Milli Eğitim Dergisi, 147: 21-37, ISSN 1301-7669. (2000).14. Bums, M. “About Teaching Mathematics. A K-8 Resource.” (2nd ed.) Sausalito, Califomia: Matlı Solutions Publication. (2000).15. Childs, K.M. “An Investigation of the Role of Patterns in Developing Algebraic Thinking”. Doktora Tezi, Texas A&M University. (1995).
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Mimarlık
Yazarlar

Tugba Duzenli 0000-0001-6957-3921

Serap Yılmaz Bu kişi benim 0000-0002-0088-3769

Abdullah Çiğdem 0000-0002-6468-3600

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2019
Gönderilme Tarihi 2 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Duzenli, T., Yılmaz, S., & Çiğdem, A. (2019). MODULAR SYSTEM APPROACH IN DESIGN EDUCATION. Gazi University Journal of Science Part B: Art Humanities Design and Planning, 7(3), 357-363.