Bu çalışmada, Rize şehir merkezindeki kent donatılarının yer seçimi, büyüklüğü, yoğunluğu, düzeni, görsel özellikleri, estetik değeri ve mekansal ilişkileri dikkate alınarak kullanıcılar (turistler, yöre halkı, periyodik kullanıcılar) üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Ayrıca, kent donatılarının sürdürülebilirliği ve landmark olabilme potansiyeli Rize kent kimliği bağlamında değerlendirilmiştir. Kullanıcıların %63’ü belediye binasının önüne bulunan çaydanlık heykelinin boyut, özgünlük, bulunduğu mekana uygunluk gibi kriterler açısından insanların alışkanlıkları üzerine etkili olduğu görüşünü bildirirken, kullanıcıların %70’i Valilik binası önündeki Atatürk heykelinin landmark niteliği taşıdığını düşünmektedir. Ayrıca Atatürk Heykeli’nin yeri, anlamsal özelliği ve yapısal özelliğiyle en yüksek oranla kullanıcılar tarafından tercih edilmiştir.
In this study, the effects of urban furnitures in the city center of Rize on the users (tourists, local people, periodical users) were investigated considering the site selection, size, density, layout, visual characteristics, aesthetic value and spatial relationships. Also, the sustainability of the urban furniture and their potential to be a landmark were evaluated in the context of Rize city identity. While 63% of the users emphasized the dimension and originality of the statue of tea pot placed in front of the municipality building and stated that it is appropriate for the place where it is located and it has an effect on people’s habits, the statue of Atatürk which is located in front of the governor’s building and one of the objects regarded as a Landmark stands out with a rate of 70%. In addition, the statue of Atatürk was preferred by the users with the highest rate in the study area according to all evaluation criteria as its location, semantic feature and structural feature.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Architecture |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2020 |
Acceptance Date | April 12, 2020 |
Published in Issue | Year 2020Volume: 21 Issue: 2 |